De Philipskercke II dankt de gouden award aan enkele groene innovaties zoals de waterlijn-verlenger. Omdat ook het achterschip op de tekentafel is bewerkt, bespaart het schip zeventien á negentien procent op brandstofverbruik.
Achter de motoren is een geavanceerde naverbrander geplaatst. Het HT-koelsysteem van de hoofdmotor fungeert als bron voor de vloerverwarming in de stuurhut en de woonvoorzieningen.
Nieuw is ook het managementsysteem voor de energiehuishouding aan boord. Deze voorziening maakt het ontwerp van ZMS niet langer afhankelijk van de inzet van een generator of walstroom. De overproductie overdag gaat naar accu’s voor de nachtstroom.
CCR2
De uitstoot van NoX bedraagt slechts 1,4 g/kWh dit is lager dan de vereiste 1,8 g/kWh. Dit betekent concreet een spraakmakende vermindering van 70 procent ten opzichte van de huidige CCR2 norm. Het aandeel roetdeeltjes (PN) =0,021 g/kWh. Hier scoort de Philipskercke II een reductie van 90 procent op de huidige CCR2 norm.